Zodra je met je bedrijf start, is het een van de eerste zaken die je snel geregeld wilt hebben: je website. Want iedereen moet weten dat jij bestaat. Hoe helpt jouw site je verder en waar moet je allemaal aan denken?
Rol en functie van je site
Wat vroeger een brochure of flyer was, is nu je site. Je laat er mee zien wat je allemaal in huis hebt. Je kunt je site dus ook zien als een virtuele etalage. Je stalt er dingen uit waarvan jij denkt dat ze klanten aantrekken. Als je net met een bedrijf start, is dat niet altijd makkelijk. Want wat vinden je klanten nu eigenlijk aantrekkelijk aan jouw bedrijf? Waarom zouden ze naar jou komen? De afgelopen jaren heb ik heel wat starters geholpen. Hieronder geef ik je graag wat tips uit de praktijk.
Maak niet teveel pagina’s aan. Soms zie ik pagina’s met vier regels tekst. Geef die informatie dan een andere logische plek op je site. Zo kun je bijvoorbeeld een aparte pagina maken voor je tarieven, maar je kunt ook bij je product of dienst zelf vermelden wat je klant investeert. Voor de vindbaarheid is dat ook gunstiger, want een pagina met te weinig woorden is slecht vindbaar voor Google en dus ook slecht te vinden voor je klanten.
Zorg dat je vooraf goed weet wat je doelgroep is. Heb je meerdere doelgroepen waar jij voor kunt werken? Maak dan per doelgroep een pagina of deel aan. Zo vindt iedereen snel wat hij zoekt. Bijkomend voordeel is dat je per doelgroep de juiste toon kunt kiezen. Want je spreekt een startende ZP’er nu eenmaal anders aan dan de CEO van een groot internationaal bedrijf.
Begin niet meteen over jezelf op je home pagina. Je site is er voor je klanten. Natuurlijk willen ze weten met wie ze zaken gaan doen, maar ze willen eerst een antwoord op hun vraag, een oplossing of een product.
Heb je al tevreden klanten? Mooi, dan kun je die om een referentie vragen. Het is namelijk voor veel ondernemers lastig om te benoemen waar ze goed in zijn. Het is niet alleen gemakkelijker als een ander dat doet, het komt ook sterker over als een ander jou aanprijst.
Let op met de foto’s en illustraties die je gebruikt. Je kunt van alles vinden op internet, maar op veel foto’s rust auteursrecht. Gebruik dus eigen foto’s en geef die een goede naam. Dus niet IMG 5463.jpeg. Maak ook een slimme alt-tag, dat is een beschrijving van je beeld. Met een slimme alt-tag ben je ook weer beter vindbaar voor Google.
Je site staat en je bent tevreden over de inhoud en over de vorm. Kom maar op met die bezoekers! Hoe trek je die naar je site? Daar vertel ik meer over in mijn volgende blog!