esc_attr_e('Preloader','quomodo')
Home|Taal en tekst|Social media tips die voor mij logisch zijn maar blijkbaar niet voor iedereen

Social media tips die voor mij logisch zijn maar blijkbaar niet voor iedereen

Sociale media horen tegenwoordig bij je vaste pakket aan communicatiemiddelen. Als je een bedrijf hebt, een overheidsinstantie bent, of een product wilt verkopen: je moet op social media actief zijn om je doelgroep te bereiken. Voor mij is dat heel logisch, maar ik merk dat er nog een wereld te winnen is.

Het leuke van sociale media is dat het je helemaal niets hoeft te kosten. Je kunt gratis je doelgroep bereiken, gratis je verhaal vertellen en zomaar allerlei mensen kennis laten maken met wat jij doet!

De start

Toch zijn er nog verrassend veel mensen die daar behoorlijk mee worstelen. ‘Ik heb niks met die sociale media’, ‘ik weet niet wat ik moet melden’, ‘wanneer moet ik dat dan doen’, hoor ik dan. Maar sociale media zijn gewoon een manier om je doelgroep te bereiken! Kijk goed waar jouw doelgroep te vinden is, doe dus wat onderzoek en begin rustig aan met reageren op berichten. Je groeit er vanzelf in!

Wat plaats ik dan?

Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een social mediabericht van maken. Deel leuke mijlpalen vanuit je bedrijf, je medewerkers of producten, dat vinden mensen leuk. Geef kijkjes in de ‘keuken’, volgers zijn nieuwsgierig. Zorg wel dat je met regelmaat een bericht deelt, laat het niet teveel verwateren. Twee keer per week iets plaatsen is al voldoende. Gebeurt er iets bijzonders? Maak even een foto! Plaatjes zijn sowieso een must. Gebruik een vast patroon, bijvoorbeeld Woordgrapwoensdag of Voorstelvrijdag, drankjes dinsdag. Tips geven over jouw vakgebied is ook altijd fijn.

Niet doen

En net als in het ‘echte leven’ zijn er wat zaken die je beter kunt laten. Let er bijvoorbeeld op dat je niet in elk bericht naar je website linkt. Wanneer je alleen maar reclame, reclame en reclame maakt, zijn je volgers je ook snel beu. Hanteer per bericht één doelstelling, dus prop niet teveel info in je bericht. Gebruik ook alleen #hashtags wanneer ze nut hebben. Als je een plaatje van een ezel plaatst, tag dan niet #kip #konijn en allerlei andere dieren. En verder: plaats NOOIT een bericht over een ander wanneer je boos bent! Negatieve berichten kaatsen altijd terug.

Liken?

‘We hebben nu de eerste berichten geplaatst en op sommige ook reacties gekregen. Nu vragen we ons af of het verstandig is om te reageren op reacties op onze berichten. Of maakt dat niet uit? Verder wordt nu ook persoonlijke informatie gedeeld als dat iemand op vakantie gaat, 50 wordt of een kindje verwachten. Is het nog verstandig om deze berichten te liken of iets dergelijks?’ Deze vragen kreeg ik laatst van een klant. Ik vond het niet meer dan normaal om op alles Ja!! te zeggen. Dus ja: als iemand reageert, like dat! En als iemand 50 wordt, vader wordt, een nieuwe baan heeft: feliciteren! Hoe meer jij zelf berichten van anderen liket en deelt, hoe meer reacties je zelf krijgt! Want ook op social media geldt het principe van wederkerigheid, net als in het echte leven.

Ben je door dit artikel nieuwsgierig geworden of zoek je meer informatie en inspiratie? Volg dan mijn training Succesvol social media inzetten.