esc_attr_e('Preloader','quomodo')
Home|Taal en tekst|Hoe kom je op een goed idee voor een bericht?

Hoe kom je op een goed idee voor een bericht?

baby met verf

De afgelopen tijd kon je met je bedrijf vrijwel alleen maar zichtbaar zijn op sociale media. Fijn dat het bestaat, maar hoe maak je nou een leuk bericht? In deze blog lees je hoe je snel op een goed idee komt.

Beperk jezelf

Het klinkt raar, maar het werkt echt. Juist in de beperking ligt de uitdaging.  De opdracht: noem zo snel mogelijk een sport, zal minder originele dingen opleveren dan de opdracht: noem zo snel mogelijk een sport zonder bal waar je niet bij mag rennen. Voor een social mediabericht geldt dit dus ook.

Ga uit van je klant

Denk voor je begint eerst na over de volgende vragen: Wat wil ik zeggen? Wat heeft mijn klant hier aan? Wat bied ik voor nieuws aan? Waarom moet mijn klant dit weten? Welke vragen kan hij allemaal hebben? Hoe kan ik hem het beste helpen? Door eerst over deze vragen na te denken, zet je jouw klant centraal. Hoe meer jij je inleeft, hoe beter!

Wie, wat, waar, wanneer, hoe, waarom

Met deze zes megasimpele vragen, kun je zes berichten over één onderwerp maken. Een voorbeeld: Wie zijn de mensen achter jouw bedrijf? Wat is je nieuwste dienst of product? Waar kun je jouw dienst of product afnemen? Wanneer werk jij het liefst? Hoe maak je jouw product of hoe werk jij? Waarom doe je wat je doet? Houd hierbij wel je klant in het achterhoofd!

De vorm doet er ook toe

Inhoud bedacht? Dan kun je gaan spelen met de vorm. Maak eens een stroomschema of bedenk een originele foto of illustratie. Beschrijf de geschiedenis van je bedrijf of maak een opsomming. Doe-het-zelf tips en winacties werken ook goed. Geef een mooi voorbeeld of maak eens een filmpje. En zo kun je ook weer van dat ene onderwerp allerlei verschillende berichten maken!

Experimenteren mag!

Sommige mensen maken zich ongelooflijk druk voor ze een berichtje op social media plaatsen. Maar jouw bericht is één van de vele. Maak je dus niet druk als het niet goed bekeken is, als je weinig reactie krijgt of als je weinig likes krijgt. Probeer de volgende keer gewoon wat anders!

Heb je hulp nodig? Wil je meer leren over social media of wil je het liever uitbesteden? Volg dan mijn training Succesvol social media inzetten of neem een abonnement.

Maak eens een infographic met je tips!