We worden voor de gek gehouden, mensen. Ja, ik ook en u ook. Want die slimme marketingjongens weten precies aan welke knoppen ze moeten draaien om te zorgen dat wij toch die impulsaankoop doen. Maar na het lezen van deze column bent u hopelijk een beetje gewapend en houdt u de hand op de knip.
Want marketing wordt steeds meer psychologie. Ons brein is namelijk maar beperkt en we doen heel veel op de automatische piloot. Daar spelen reclamemensen handig op in. Dat doen ze door bijvoorbeeld bij de kassa nog even wat snoepgoed te plaatsen. We zijn op dat moment druk bezig met boodschappen op de band zetten, met de kassière praten en betalen. Die reep belandt dus voor je het weet ook op de band. Hoe dan? Omdat we met allerlei andere dingen bezig waren!
Daarnaast spelen ze handig in op onze angst om iets mis te lopen. Verlies doet namelijk onbewust meer pijn. Kijk maar eens hoe vol de manden zijn als er een bord ‘Op is op’ bij staat. En toch trappen wij er in. Net als: nog maar een paar plaatsen vrij in dit hotel! Maar als je de volgende dag op diezelfde site kijkt, kun je nog steeds een kamer boeken. Op veel verkoopsites gaat een klokje lopen wanneer je iets in je winkelmand hebt gedaan. Zo verhogen ze de druk om die aankoop echt af te ronden. En die korting die maar een week geldt: dat klopt! Want daarna is er weer een andere kortingsactie om ons te verleiden.
Waar we ook gevoelig voor zijn: de meerderheid. Want stiekem lopen we best graag mee met de massa. Als iedereen het goed vindt, waarom zou je dan nog zelf nadenken? Dus als je leest: de meeste mensen kiezen voor ons product, zet dan toch maar even je denkspier aan. Ze willen ons weer beïnvloeden!
Ook autoriteiten, of zelfs de illusie daarvan (denk aan een witte jas in een reclamespotje) zijn onbewuste overtuigers. Het is niet voor niks dat de overheid het nu verbiedt dat er allerlei voetballegendes meespelen in gokreclames.
Gelukkig worden deze technieken ook ingezet voor meer dan alleen verkoop. Maar reclametaal, het blijft interessant!